Verhuizing objecten depots Gorcums Museum

Het Gorcums Museum en de Kunstuitleen hebben een grote collectie kunstwerken en objecten. Voor de opslag van de historische collectie waren twee depots nabij het museum in gebruik: één in de Zusterstraat en één in de Tinnegietersteeg. Beide depots voldeden niet meer aan de norm van deze tijd. Door vrijgekomen ruimte in het Regionaal Archief Gorinchem kreeg het museum de kans de collectie een nieuw thuis te geven. Hier is dankbaar gebruik van gemaakt.

Voorbereiding
Voordat we de objecten over konden verhuizen, moest eerst alles goed gereinigd en/of behandeld worden. Samen met een professioneel bedrijf (Art Salvage) en de hulp van vrijwilligers is alles gestofzuigd, gereinigd en zo nodig behandeld tegen houtworm of andere ongewenste zaken.

Verhuizing
Afgelopen november was het dan zo ver! Deel I van de verhuizing, het depot in de Zusterstraat, kon van start. Samen met De Haan Verhuizingen werd alles ingepakt, onder toeziend oog van conservator Rob Kreszner. Een ploeg uitpakkers heeft de stellingen in het nieuwe depot ingeruimd. Een aantal grote en weersbestendige objecten (stenen, enorme kanonskogels, een deel van grafzerken en een oude waag) is overgebracht naar de gemeentewerf aan de Haarsekade. In februari 2021 hebben we deel II uit het depot in de Tinnegietersteeg verhuisd. Dit pand bracht verschillende uitdagingen met zich mee. Alles is eerst zoveel mogelijk ingepakt en in kisten geladen. Vervolgens werden de kisten door het smalle bovenraam op een verhuislift getransporteerd, zo de verhuiswagen in. Gelukkig hoefde er niets achter te blijven, en was het pand aan het einde van de dag leeg.

Einde bijna in zicht
Nu, eind maart 2021, staat alles op een mooie schone plaats geordend in de schappen van het archief. We hebben in de afgelopen weken ook de digitale transfer geregeld in ons registratiesysteem. Het einde van de verhuizing is bijna in zicht. In de zomer van 2021 zullen de kunstwerken uit de stadscollectie nog naar het archief worden overgebracht.

Wanneer de beperkingen rondom corona verder afgeschaald worden, tonen wij u graag de collectie ter plaatste. Hoe we dit gaan organiseren, wordt de komende periode uitgewerkt.