Rondom PS en Rondom 3D

Rondom PS; Peter Struycken en bevriende werken

De in Gorcum woonachtige beeldend kunstenaar Peter Struycken is dit jaar 85 geworden. Struycken wordt gezien als de Nederlandse pionier op het gebied van toepassingen van de computer in de beeldende kunst. Het Gorcums Museum brengt op de tweede etage een eerbetoon aan Struycken. In het hart van Rondom PS staat zijn werk centraal, met daar omheen een presentatie van ‘bevriende werken’.

Het Gorcums Museum toont onder andere plottertekeningen, fotoprints en een wandkleed van Struycken. In de opstelling worden ook gedigitaliseerde videotapes uit de jaren zeventig getoond die hij ontwikkelde met gebruik van computers van de TU Delft. Daarnaast staat één van de museumzalen in het teken van twee vijfschermenprojecties op muziek van Pierre Boulez en Alexander Skrjabin.

Bevriende werken
Gedurende zijn leven heeft Peter Struycken zich in zijn huis en atelier omringd met werken van diverse kunstenaars, vaak uit zijn naaste kring. Bevriende werken, zo noemt hij zijn verzameling. Het Gorcums Museum toont een selectie van deze werken, die op verzoek van Struycken zijn aangevuld met werk van Hoos Blotcamp en Floris van Manen.

Bevriende werken van Carel Blotkamp, Hoos Blotkamp, Rinus van den Bosch, Ad Dekkers, Rein Draijer, Ger van Elk, Bettie van Haaster, Cecile van der Heiden, Willem Hussem, Rob van Koningsbruggen, André Kruysen, Geert Lap, Floris van Manen, Marc Mulders, Mai van Oers, Charlotte van Pallandt, Eja Siepman van den Berg, Charley Toorop, Harry Verburg, Juul Vermeire, Carel Visser en Lawrence Weiner.

Rondom 3d

Op de derde etage besteedt het Gorcums Museum in Rondom 3D van februari tot september aandacht aan het gebruik van 3D-printers in de beeldende en toegepaste kunst. Aan de hand van het werk van diverse hedendaagse kunstenaars en ontwerpers wordt een impressie gegeven van de mogelijkheden van dit populaire medium.

Tijdens Rondom 3D gaat het Gorcums Museum een samenwerking aan met het i-Lab en Bibliotheek AanZet. Het i-Lab is een regionaal initiatief waarin bedrijven en onderwijs elkaar ontmoeten rondom techniek en innovatie. Na een bezoek aan het Gorcums Museum gaan leerlingen uit het voortgezet onderwijs zelf aan de slag om een model te ontwerpen dat 3D geprint en tentoongesteld zal worden. Ook kunnen jong en oud op de derde etage zelf aan de slag met een 3D-pen of getooid met een VR-bril een ruimtelijke tekening maken.

Met werk van Nick Ervinck, Michiel van der Kley, Bastiaan Luijk, Frida van der Poel, Marco van Trigt en Anouk Wipprecht

Persmap

Wilt u meer informatie hebben over de expositie of foto’s gebruiken voor publicaties?

Klik dan op de knop hiernaast.