Historie en kunst

Gorinchem is een cultuurstad met een lange historie. Wie er door het centrum loopt, wordt vanzelf nieuwsgierig naar het verhaal erachter. Het Gorcums Museum toont een greep uit dit illustere verleden, met kunst uit verleden en heden, en voorwerpen uit de stadsgeschiedenis. Een goed begin- of eindpunt voor een ommetje door de binnenstad!

Tijden veranderen, maar geschiedenis blijft; De historische presentatie van het Gorcums Museum wordt vernieuwd!

Na jarenlang plannen maken, konden we eindelijk aan de slag! In 2023 is de vernieuwing van de historische presentatie verder opgepakt. Al eerder is het auditorium vernieuwd, waarin de collectie Gorcumse beeldende kunst een vaste plaats gekregen. Hier is ook een gedeelte van de collectie van Stichting Gouden Eeuw Gorinchem te vinden.

Na het auditorium was het in de zomer van 2023 tijd om de twee andere zalen en de hal aan te pakken. Dit betekende wel dat een deel van historische presentatie tijdelijk niet toegankelijk was. Gelukkig hebben we het zo kunnen plannen dat het auditorium klaar was, voordat er aan de andere zalen werd begonnen.

Ondertussen zitten we al in de afrondende fase voor de herinrichting en wordt deze geopend op zaterdag 9 december! Benieuwd naar wat er dan te doen is? Kijk dan snel op deze pagina!

Wil je meer weten over de nieuwe historische presentatie? Op deze pagina is alle informatie te vinden!

Water

Gorinchem ligt strategisch op een kruising van water- en landwegen. Het water was een vriend als het ging om de handel en nijverheid die de stad lieten floreren. Het museum laat dit zien met kunst, zilver en herinneringen aan het industriële verleden, zoals de voormalige staalfabriek De Vries Robbé. Het water kon worden ingezet voor de verdediging. Vandaar dat de vesting Gorinchem onderdeel is van de bekende Oude en Nieuwe Hollandse Waterlinie. Water was ook een vijand: in het museum ziet u herinneringen aan de eeuwenlange strijd tegen het water.

Gorcumers

Mensen maken de stad. Maak kennis met het leven van  Gorcumers. Van arme wezen tot rijke regenten, van zwerver Jan de Rijmer tot de kleurrijke burgemeester Van Rappard. Speel het spel ‘Geheugen van Gorinchem’ waarmee je voorwerpen van toen vergelijkt met die van nu. Ook zie je beroemdheden die Gorinchem aandeden, van Hugo de Groot in zijn boekenkist tot keizer Napoleon en zijn vrouw Marie-Louise.

Kunst

Gorinchem heeft vele beroemde kunstenaars voortgebracht. U ziet werk van 17e-eeuwse kunstenaars als Aert van der Neer, Jacob van der Ulft, Cornelis Saftleven, Jan Meerhout, Gerard van Kuijl en vele anderen. Onder meer de Stichting Gouden Eeuw Gorinchem spant zich sinds 2008 in om veel van deze topkunst terug naar de stad te krijgen. Ook uit later tijden heeft het museum kunst in de collectie. In de twintigste eeuw werkten hier onder meer Ad Dekkers, Jan van Munster, Ewerdt Hilgemann, Will Ferwerda en Sjoerd Buisman. Van hen toont het Gorcums Museum regelmatig bijzonder werk.

Collectie

Het Gorcums Museum heeft in het depot een grote verzameling voorwerpen en kunstwerken die de geschiedenis van de stad Gorinchem vertellen. Van imposante schilderijen tot nostalgische reclameborden en kostbare kleinoden. U kunt een gedeelte van onze collectie nu ook online bekijken.

Bekijk de collectie

Meer lezen over de geschiedenis van Gorinchem? Onze museumwinkel heeft diverse boeken over de stad te koop.