Historie en kunst

Gorinchem is een cultuurstad met een lange historie. Wie er door het centrum loopt, wordt vanzelf nieuwsgierig naar het verhaal erachter. Het Gorcums Museum toont een greep uit dit illustere verleden, met kunst uit verleden en heden, en voorwerpen uit de stadsgeschiedenis. Een goed begin- of eindpunt voor een ommetje door de binnenstad!

Fotografie: Dick Bosch

Tijden veranderen, maar geschiedenis blijft; De historische presentatie van het Gorcums Museum is vernieuwd!

Na jarenlang plannen maken, konden we eindelijk aan de slag! In 2023 is de vernieuwing van de historische presentatie verder opgepakt. Al eerder is het auditorium vernieuwd, waarin de collectie Gorcumse beeldende kunst een vaste plaats gekregen. Hier is ook een gedeelte van de collectie van Stichting Gouden Eeuw Gorinchem te vinden.

De vernieuwde historische presentatie is op zaterdag 9 december 2023 geopend.

Gorcumse Gezichten

Wat kenmerkt een typische ‘Gorcumer’? De geschiedenis laat een volk zien dat zich vaak tegen de buitenwereld heeft moeten verdedigen, maar ook onderling verdeeld is geweest. Het maakt de inwoners van de stad strijdvaardig, standvastig en vindingrijk.

Gorcumse Gezichten nemen je mee op reis door de lokale geschiedenis, langs bekende en minder bekende verhalen. Dit zijn de mensen die Gorinchem hebben gemaakt tot de stad die het vandaag de dag is. Van rijke bestuurders tot de koopman op de hoek van de straat. Allemaal lieten zij hun sporen achter.

In Gorcumse Gezichten wordt ook het bekende en interessante verhaal van de Martelaren van Gorcum verteld.

Gorcumse Goederen: het depot

De bedrijvigheid van de inwoners heeft allerhande voorwerpen voortgebracht. Veel van deze items zijn bewaard gebleven. Samen vormen zij de collectie van de stad, die ons veel vertelt over het verleden en het dagelijks leven in Gorinchem.

Maar wat is de moeite waard om te behouden voor toekomstige generaties? En wat kunnen we leren van de verschillende objecten? Neem een kijkje in de interessante collectie van het Gorcums Museum. Ga op ontdekkingstocht langs wisselende collecties uit het depot, van nostalgische huisvlijt tot prachtige pronkstukken.

Gorcumse Goederen: kunsthistorisch overzicht

Schilderijen, beelden en toegepaste kunst: de Gorcumse kunstenaars zijn van alle markten thuis. In het auditorium ontdek je de rijke Gorcumse kunstgeschiedenis van de zeventiende eeuw tot nu.

Sommige van de toonaangevende kunstenaars zijn verweven met de stad. Anderen zijn hier alleen geboren en maakten hun werk op andere plaatsen verspreid over de wereld. De getoonde werken vormen de reflecties van de levens van de kunstenaars die ze maakten, van hun omgeving en de tijd waarin zij leefden.

Collectie

Het Gorcums Museum heeft in het depot een grote verzameling voorwerpen en kunstwerken die de geschiedenis van de stad Gorinchem vertellen. Van imposante schilderijen tot nostalgische reclameborden en kostbare kleinoden. U kunt een gedeelte van onze collectie nu ook online bekijken.

Bekijk de collectie

Meer lezen over de geschiedenis van Gorinchem? Onze museumwinkel heeft diverse boeken over de stad te koop.