XXS miniaturen in kunst en modelbouw

Dit najaar laat het Gorcums Museum u grootse dingen zien in het klein. Van insecten die met bommen hun dreigende uitsterven bestrijden, tot de miniatuurkermis van Theo den Uijl. En van afgedankt speelgoed dat weer tot leven komt, tot de  MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Op zaterdag 23 september 2023 was de opening van de expositie. Wethouder Marjo Molengraaf opende samen met de kinderburgemeester Cato de Lange en Quinn James, de jongste DJ van Nederland, de expositie door te draaien aan de mixtafel van Quinn en een zwengel te geven aan een miniatuur draaiorgel van Klaas Bijsterveld. Aansluitend kon men de tentoonstelling en de minibar bezoeken.

Beeld: Stichting Coen Kaayk, Bouwplaats klein

Arthur Stam
Peter Struycken
Tanaka Tatsuya

Inzoomen door uit te zoomen

Gorinchem wordt omringd door een netwerk van snelwegen en rivieren. Een blik op de kaart laat een stad zien die als knooppunt groot is geworden. Door uit te zoomen ontstaat een lijnenspel dat ons uitnodigt om van dichtbij nieuwe details te ontdekken.

In de expositie XXS – Miniaturen in kunst en modelbouw zoomen we in op details. Modelbouw van Gorcumse bodem en werk van hedendaagse kunstenaars die spelen met schaal, vormen samen een fantasierijke wereld.

Met dank aan

Artkitchen