Een monument voor de BKR

Een monument voor de BKR
De geschiedenis van een spraakmakende kunstenaarsregeling (1947-1987)

Met deze expositie geeft  Gorcums Museum een unieke inkijk in het werk dat tot stand is gekomen dankzij de ‘beeldende kunstenaars regeling’; ofwel de BKR.  We bieden hiermee  een podium aan 100 kunstenaars met evenveel prachtige kunstwerken en nemen je mee op  een bijzondere ontdekkingsreis door 40 jaar Nederlandse kunst, met werken die soms lange tijd in de depots waren opgeslagen. In de expositie is uniek werk te zien van bekende namen als Karel Appel en Co Westerik.

De expositie kwam tot stand in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds,Hiernaast afgebeeld: Lotti van der Gaag, Danse japonaise d’un ciel; foto Margareta Svensson (Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) © Stichting Pictoright, Amsterdam

Lotti van der Gaag, Danse japonaise d'un ciel; foto Margareta Svensson (Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) © Stichting Pictoright,

Over de tentoonstelling

‘In de BKR zitten’ of ‘in de Contraprestatie’ zoals de regeling in het begin werd genoemd, was in de jaren 1949-1987 een begrip in Nederland. De Beeldende Kunstenaars Regeling bood kunstenaars, die niet van hun werk konden leven, een tijdelijk inkomen in ruil voor kunstwerken. Meer dan 5.688 kunstenaars maakten er op enig moment gebruik van. Maar de overheid vond haar te duur en zette er na 38 jaar een punt achter.

De BKR werd nogal eens – vaak ten onrechte – bekritiseerd. In de tentoonstelling Een monument voor de BKR, wordt afgerekend met haar negatieve imago. Van 100 kunstenaars is werk te zien dat via de BKR werd aangeschaft. Daarbij zitten bekende namen als Karel Appel, Corneille, Jan Dibbets, Marlene Dumas, Daan van Golden, Lucebert, Jan Wolkers en Theo Wolvecamp. Zij maakten ooit allemaal gebruik van deze bijzondere regeling.

Bekijk de video hiernaast, voor een impressie van de tentoonstelling.

Bijzondere opening
De tentoonstelling werd op 12 december op een bijzondere wijze geopend. Oud-minister van WVC; Hedy d’Ancona,verzorgde de openingshandeling en vertelde een aantal persoonlijke anekdotes rondom de BKR. Ook ontving zij uit handen van Susan Lammers; algemeen directeur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed het eerste exemplaar van het gelijknamige boek; ‘Een monument voor de BKR’.

Maar bovenal was de opening een bijzonder moment voor conservator Rob Kreszner. Na 38 jaar aan het museum te zijn verbonden was dit de laatste opening die hij voor zijn rekening mocht nemen.

Openingsfilm
Ook bijzonder was het  beperkte aantal personen dat bij de opening aanwezig mocht zijn. Terwijl openingen normaal gesproken groots worden gevierd kon dit nu helaas niet in verband met de maatregelen tegen corona.Om toch een groter publiek mee te kunnen laten kijken, is een speciale openingsfilm gemaakt.

Benieuwd naar meer?

Deze tentoonstelling sluit aan aan bij het landelijke project: ‘Monument voor de BKR”, waarbij er naast een boek van Fransje Kuyvenhoven ook een tentoonstelling in het Purmerends Museum is met keramiek uit de Rijkscollectie.