Een monument voor de BKR

De geschiedenis van een spraakmakende kunstenaarsregeling (1947-1987)

Met deze expositie geeft  Gorcums Museum een unieke inkijk in het werk dat tot stand is gekomen dankzij de ‘beeldende kunstenaars regeling’; ofwel de BKR.  We bieden hiermee  een podium aan 100 kunstenaars met evenveel prachtige kunstwerken en nemen je mee op  een bijzondere ontdekkingsreis door 40 jaar Nederlandse kunst, met werken die soms lange tijd in de depots waren opgeslagen. In de expositie is uniek werk te zien van bekende namen als Karel Appel en Co Westerik.

De expositie kwam tot stand in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds,Hiernaast afgebeeld: Lotti van der Gaag, Danse japonaise d’un ciel; foto Margareta Svensson (Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) © Stichting Pictoright, Amsterdam