Succesvolle opening Te Land, ter zee en in de lucht

Op zaterdag 28 januari jl. opende in het Gorcums Museum de nieuwe tentoonstelling Te land, ter zee en in de lucht. Een tentoonstelling met fantastische voertuigen van kunstenaars die zich buiten de gebaande paden begeven. Ze zoeken het spanningsveld op tussen vorm en functie, realiteit en droom. Tussen wat is en wat kan zijn.

Foto’s: Dick Bosch

Foto: Dick Bosch

Preview Vrienden van het Gorcums Museum

Voorafgaand aan de opening kregen onze Vrienden op 26 januari alvast een voorproefje van de tentoonstelling. Vanwege werkzaamheden dit keer niet in het auditorium, maar op locatie bij Damen Shipyards.

Lisette Colijn trapte af met een kijkje achter de schermen. Ze lichte toe hoe het concept van de tentoonstelling voortkomt uit het stadsthema Knooppunt en ze vertelde over een aantal bijzondere kunstwerken. Vervolgens nam Kommer Damen ons mee door de geschiedenis van Damen Shipyards.

Muzikale reis tussen de kunstwerken

Tijdens de drukbezochte opening werden bezoekers uitgenodigd mee te op reis te gaan over land, over zee of door de lucht. Het programma werd georganiseerd in samenwerking met Ferdinand Biesheuvel. Begeleid door een conducteur, kapitein of stewardess kregen alle bezoekers drie unieke performances te zien tussen de kunstwerken.

Te land bracht cabaretier Marcel Harmsen hilarische gedichten en liederen ter ore geïnspireerd door het Nederlandse treinverkeer. Mirjam van den Bogaard, Michel de Bruin en Izak Boom namen ons mee door de lucht met humoristische en muzikale sketches over vliegen en vliegangst. Ter zee werd in de kunstinstallatie van Nol Verhoef meegedeind op het gezang van zalmvisserskoor Ongestaagd uit Woudrichem, onder leiding van dirigent Jan-Rob van Manen. De dag werd afgesloten in de hal van het museum met versnaperingen en muzikale invulling door kunstenaar Olaf Mooij in zijn DJ Mobiel.

Heeft u de opening gemist? Niet getreurd! Te land, ter zee en in de lucht is t/m 3 september 2023 te bezoeken. En tijdens de Culturele Zondag 12 februari a.s. bent u vanaf 14.00 uur van harte welkom voor het meezingcafé van Donna Bastiaans.