Nu verkrijgbaar in de museumshop: de eerste Gorcumse verjaardagskalender

Stel, u hebt thuis zo’n oude verjaardagskalender aan de muur, met namen van kennissen en familieleden uit lang vervlogen tijden, sommige doorgestreept. Eigenlijk bent u hard toe aan een nieuwe. Dan is er goed nieuws voor u: de splinternieuwe verjaardagskalender van het Gorcums Museum is uit. De conservator dook in de historische collectie en viste daaruit een aantal kunstwerken op die een prachtig beeld geven van de stad door de eeuwen heen. De haarscherpe foto’s daarvan zijn gedrukt op stevig kunstdrukpapier, een lust voor het oog.

Seizoenen van het jaar
De twaalf afbeeldingen volgen de seizoenen van het jaar en zijn voorzien van interessante toelichtende teksten. Zo toont de maand januari ons het ‘gezicht op de bezetting van het ijs tegen den dijk‘ door Cornelis de Jonker van rond 1800. Een prachtig gedetailleerde voorstelling met ijsschotsen in de Merwede voor Gorcum. De meimaand wordt verbeeld aan de hand van een kijkje in de stadstuin van Martinus van Barnevelt. Hij was de meeste welgestelde inwoner van de stad en kon zijn droom realiseren: ‘een extra grote, zeer wel beplante tuin met bomen en andere tuincieraden’. In september wordt u meegenomen naar de vestingwal rond 1850, met haar windmolens en de fraaie Dalempoort. En in november bevinden we ons rond 1900 op de Groenmarkt, met overdekte Botermarkt achter het voormalige stadhuis, waar nu het Gorcums Museum is gevestigd.

Promenade door de geschiedenis van Gorinchem
Zo is de verjaardagskalender als een promenade door de geschiedenis van de stad, waarbij u zich telkens in een ander jaargetijde en op een andere plek in de stad waant. En en passant kennisneemt van de jarigen in deze maand. Zo vergeet u nooit meer een verjaardag, met deze prachtige kalender in gebruik!

Exclusief verkrijgbaar
De kalender is exclusief te koop in de museumshop van het Gorcums Museum voor € 12,50. Leden van Oud-Gorcum en Vrienden van het Gorcums Museum betalen, op vertoon van hun pasje, slechts € 9,95. De museumshop is geopend op dinsdag t/m zondag van 13.00- 17.00 uur.