Nicolaas Maes in het Gorcums Museum

Op 5 november 2019 onthulde wethouder van cultuur Dick van Zanten een schilderij van de Dordrechtse schilder Nicolaas Maes (1634-1693) in het Gorcums Museum.

In het kader van het Rembrandtjaar is in het Mauritshuis in Den Haag tot januari 2020 een grote overzichtstentoonstelling over Nicolaes Maes – Rembrandts veelzijdige leerling te zien. Het Gorcums Museum laat zich, dankzij een bruikleen via de Stichting Gouden Eeuw Gorinchem, dus ook niet onbetuigd!

Nicolaes Maes werd in 1634 geboren in Dordrecht, dat hij in 1651 verliet om in Amsterdam in de leer te gaan bij Rembrandt. De portretten die hij in de laatste periode van zijn schildersloopbaan vervaardigde waren in de Gouden Eeuw veel gevraagd.

Het getoonde schilderij is een portret van Christiaan de Blocquery, een rijke suikerbakker te Amsterdam. Het schilderij is tot half januari 2020 in het Gorcums Museum te zien.