Een presentatie van Anne Verhoijsen

Heeft u hem al zien hangen? Dat vliegtuig van keramiek dat u lijkt aan te kijken? Op donderdag 6 april komt Anne Verhoijsen een presentatie geven over haar werk.

Tijdens de tweede lockdown verbleef Anne Verhoijsen in het EKWC, het Europees Keramisch Werkcentrum. Ze ervoer deze residency als een inspirerende ervaring, wat resulteerde in een groot vliegtuig van keramiek. Ze koos voor een vliegtuig omdat zij sinds haar kindertijd al geïnteresseerd is in exotische plekken en andere werelden met bijbehorende bewoners.

In de verte lijkt het object in alles op een vliegtuig, dankzij de uitstraling met op werkelijkheid gebaseerde maatvoering en decoratie. Maar kom dichterbij en zie de subtiele verschillen. Alles oogt zachter en tastbaarder: de romig witte kleur, de ronde ‘neus’ als de snuit van een orka, het doffe matte glazuur. De decoraties op de staart blijken oude postzegels te zijn van over de hele wereld, meegebakken in het glazuur. Daarmee begint het reizen hier, op de grond.

Even denk je dat Anne toepasselijk eerbetoon heeft gemaakt aan één van de meest krachtige objecten van de 20e eeuw, een monument voor (het einde van) een tijdperk. Het object dat ons overal en alles bracht, dat bijdroeg aan de vervuiling van de aarde en de verspreiding van COVID. Verhoijsen markeert een kantelpunt. Reizen zal immers voorgoed in een ander daglicht komen te staan, maar het onstuitbare verlangen naar vrijheid en groei laat ons steeds naar nieuwe wegen zoeken.

De aanvang van de presentatie van Anne is om 19:30 uur in het auditorium van het Gorcums Museum.

Voor het bijwonen van de presentatie wordt € 5,00 in rekening gebracht. Hiervoor ontvangt u bij binnenkomst tevens een kopje koffie of thee. Bent u Vriend van het Gorcums Museum, of meldt u zich op deze dag als nieuwe Vriend aan, dan kunt u gratis binnenlopen.