Aanwinst: Franse zwier in Gorcums Museum

Sinds februari 2019 is het Gorcums Museum het enige Nederlandse museum met een schilderij van Hyacinthe Rigaud, de Franse portretschilder die onder andere koning Lodewijk XIV tot zijn klanten rekende. Het portret is voor het museum verworven door de Historische Vereniging Oud-Gorcum, die hierbij werd geholpen door de Vereniging Rembrandt, de Stichting Vrienden van het Gorcums Museum en de gemeente Gorinchem.

De man op het portret is Abraham van Hoey (1684-1766), een prominent figuur uit de geschiedenis van Gorinchem. Tussen 1727 en 1747 verbleef hij in Parijs als ambassadeur van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. Het portret is ook hier geschilderd, in 1736. Hyacinthe Rigaud (1659-1743), die het portret maakte, was toen al een zeventiger, maar nog steeds een van de belangrijkste portrettisten van de Franse beau-monde.

De nieuwe aanwinst van het Gorcums Museum werd op 11 februari 2019 onthuld door burgemeester Reinie Melissant, Paul Mulders (voorzitter Historische Vereniging Oud-Gorcum) en Marloes van Leersum (Vereniging Rembrandt).

Abraham van Hoey is vanwege de hoge politieke functies die hij heeft bekleed een van de meest prominente figuren uit de geschiedenis van Gorinchem. Daarom wilde het Gorcums Museum dit aantrekkelijke portret van hem natuurlijk graag verwerven. ‘Omdat het bovendien gaat om een representatief werk van een kunstenaar van internationale betekenis die nog niet met een schilderij in de Collectie Nederland was vertegenwoordigd, is de aankoop van groter dan alleen regionaal belang,’ volgens Vereniging Rembrandt.

In het Bulletin van Vereniging Rembrandt van voorjaar 2019 staat voor de kleintjes (maar misschien ook wel voor volwassenen?) een heuse kleurplaat van het schilderij van Rigaud. Pak je kleurpotloden of stiften en maak je eigen portret! Als je hem op tijd naar Vereniging Rembrandt mailt, komt jouw kunstwerk misschien deze zomer in hun Bulletin!

Lees meer op de site van Vereniging Rembrandt