Zondagmiddag 8 januari – Culturele zondag met presentaties van twee kunstenaars

Ontmoet op zondagmiddag 8 januari kunstenaars in het Gorcums Museum waarvan hun werk nu te zien is in de tentoonstelling ‘Gorcums Goed’.

Tijdens de Culturele Zondag nemen Manon Dijkman en Diederik van Goethem bezoekers mee naar zaal waar zij meer vertellen over hun werk(wijze) en de achtergrond van de tentoongestelde werken.

Manon Dijkman (1998) ‘‘The Fabric Of Lost Parenthood’

Op elfjarige leeftijd verloor Manon Dijkman haar vader aan een hersentumor. Een groot gemis, maar ook een inspiratie voor haar afstudeerproject aan de kunstacademie St. Joost Breda. ”Ik zag mijn broer in de jas van mijn vader lopen en dacht: hier moet ik iets mee.” Manon werkte sinds februari 2022 aan een kunstproject over rouw en verlies genaamd ‘The Fabric Of Lost Parenthood’. De focus ligt op mensen die, net zoals haarzelf, op jonge leeftijd een ouder verliezen. ”Ik wil hen meegeven dat ze niet alleen zijn.”

Dit werk maakt nu deel uit van de deeltentoonstelling ‘Regional Roots’ te zien op de 2e etage van het museum. Het Gorcums Museum zet jong en creatief talent graag in de spotlights en nodigden zes jonge kunstenaars uit die hun wortels in Gorinchem en regio hebben.

Diederik van Goethem. ‘Een leven lang fotografie’.

Diederik van Goethem (1947) woont al decennia in Gorinchem, maar zijn werkgebied is vele malen groter. Als fotograaf wil hij de essentie van zijn onderwerp weergeven. Veel van zijn foto’s tonen de oervormen en eindeloze variaties van de natuur. Hij vindt die in verre streken als Tibet en Suriname, maar ook in de Biesbosch of het rivierenlandschap rond Gorinchem. Naast de natuur, zijn ook cultuur en de mens belangrijke thema’s in zijn werk.

Op 8 januari neemt Diederik bezoekers mee naar de wereld, en de mens, achter deze foto’s.

Presentaties kunstenaars Manon Dijkman en Diederik van Goethem

Gorcums Museum

8 januari

Bezoek kost 5 euro. Gratis voor Vrienden van het museum.