Een tweedelige lezing van Michiel van der Kley en Marco van Trigt

Bij de expositie Rondom 3D is er werk te zien van beide kunstenaars.

Kom naar het Gorcums Museum en leer meer over de kunstenaars en hun werken.

Na de lezingen, die in totaal een uur zullen duren, heeft u nog de mogelijkheid de expositie te bezoeken. Ook is er de mogelijkheid om met de kunstenaars in gesprek te gaan.

Michiel van der Kley

Michiel van der Kley toont en vertelt over een aantal in het oog springende 3D-geprinte projecten van zijn hand. Project EGG, het grootste ‘community driven’ 3D-geprinte kunstwerk, de 29,5 meter lange 3D-geprinte betonnen brug in Nijmegen, de ‘Bob’s your Uncle’ lamp collectie en zijn laatste werk, een kunststof 3D-geprinte fietsbrug. Over het ontstaan van het idee voor project EGG, de weg er naar toe en een kijkje in de nabije toekomst.

Marco van Trigt

Moderne technieken in de kunst.

Al eeuwen maken kunstenaars gebruik van vaklieden om hun ideeën uit te voeren.
Een mooi voorbeeld hiervan is brons gieten.
De kunstenaar maakt een model in was een laat deze vervolgens uitvoeren in brons.
We kunnen ons dan afvragen of het werk is gemaakt door de bronsgieter of de kunstenaar.

Er zijn veel vormen van kunst die direct van de hand van de kunstenaar zelf komen, denk hierbij aan de schilderkunst.
Verf op een drager en de artistieke uiting van de kunstenaar is dan alles wat nodig is om tot een werk te komen.
Hier heeft de kunstenaar de directe controle.
Maar als jij nu zelf verf op een doek aanbrengt is het dan ook een kunstwerk?
Wat maakt kunst, kunst?

Dan hebben we nog de monumentale werken waarbij de kunstenaar bijna uitsluitend werkt met de industrie om zijn idee te kunnen realiseren.
Hier is vaak een ingenieur ( of meerdere bij betrokken ) om alle technische aspecten te berekenen en een fabriek om de werken uit te voeren.

Mijn fascinatie voor de industriële ontwikkelingen hebben geresulteerd in een reis waarbij de machinale mogelijkheden
centraal staan.

Ik zal in de lezing dieper ingaan op dit thema.

• Wat

Moderne technieken in de kunst; een tweedelige lezing van Michiel van der Kley en Marco van Trigt

• Waar

Gorcums Museum